28 maja 2021 Udostępnij

Jak analizować konkurencję w Google?

Pozycjonowanie strony internetowej zawsze jest poprzedzone gruntowną analizą konkurencji. Badanie, jak działają w Internecie inne marki, daje wiele cennych informacji, które pozwalają między innymi oszacować, ile czasu będzie potrzebne, żeby osiągnąć wysoką pozycję w SERP, oraz jak wiele pracy trzeba włożyć w optymalizację strony. Znajomość strategii innych firm z branży to więc po prostu sposób, by je prześcignąć i działać w sieci jeszcze skuteczniej. Oto kilka najważniejszych rzeczy, które musisz wiedzieć o swojej konkurencji.

Na jakie frazy się pozycjonuje?

Podstawowa kwestia to lista fraz, których używają inne marki, by zwiększyć swoją widoczność w Internecie. Pozwala ona oszacować, kto z Twojej konkurencji w realu jest nią także w sieci. Research w tym zakresie pomaga również uzupełnić bazę fraz wybranych do pozycjonowania Twojej witryny - jeśli inne firmy wypracowują pozycję na więcej słów kluczowych, które są ważne w Twojej branży, jest to sygnał, że również Ty musisz działać szerzej i na większą skalę, żeby zdobyć pozycję przed nimi w rankingu wyszukań. Analiza fraz jest również czymś w rodzaju inspiracji - dzięki temu można stworzyć listę ciekawych tematów do wykorzystania w content marketingu, który na późniejszym etapie będzie ważną częścią strategii pozycjonowania.

Gdzie pozyskuje linki zewnętrzne?

Podczas analizy konkurencji należy również sprawdzić, skąd pochodzą linki prowadzące do stron innych marek. Dzięki temu zyskujesz wiedzę, które portale są wartościowe i gdzie najbardziej opłaca się umieszczać Twoje artykuły sponsorowane. Oprócz tego wiesz również, jakich anchorów używa konkurencja i jak wiele linków przychodzących ma na swoim koncie. To wszystko jest niezbędne, żeby oszacować orientacyjne koszty budowy profilu linków Twojej witryny, a tym samym rozplanować budżet na pozycjonowanie. Jest to również świetna okazja, żeby zobaczyć, do jakich podstron kierują linki w przypadku stron konkurencji, co pozwala odkryć, na których elementach oferty skupia ona swoje działania i jaką strategię działań w wyszukiwarkach przyjęła.

Skąd czerpać informacje o konkurencji?

Takie informacje na temat działań konkurencyjnych firm nie są trudne do zdobycia. W ich uzyskaniu pomagają popularne programy używane przez pozycjonerów, takie jak Senuto, SurferSEO czy Ahrefs. Można w nich odnaleźć nie tylko informacje o frazach i linkach zewnętrznych, ale też długości tekstów umieszczanych na stronach innych marek, liczbie odnośników follow i nofollow, frazach wspólnych dla Ciebie i konkurencji oraz słowach pominiętych przy pozycjonowaniu Twojej witryny, a używanych przez inne marki. To prawdziwa kopalnia wiedzy, dzięki której możliwe jest zaplanowanie najlepszej dla Ciebie strategii działań.

Wstępna analiza konkurencji przed rozpoczęciem pozycjonowania nie jest oczywiście ostatnią, którą trzeba wykonać. W Internecie cały czas pojawiają się nowe strony, nowe marki, a pieczę nad istniejącymi witrynami przejmują inni specjaliści ze świeżymi pomysłami. Żeby nadążyć za konkurencją, trzeba więc stale trzymać rękę na pulsie i szybko reagować powstałe zmiany - tylko taka strategia sprawdza się na dłuższą metę. 

undefined

Adam z AdWell.pl

Wariat na punkcie marketingu!