22 lipca 2016 Udostępnij

Ile kosztuje marketing w Internecie?

Reklama jest dźwignią handlu - co do tego nikt nie ma wątpliwości. Jednak rozwój konsumpcji i marketingu doprowadził do sytuacji, w której reklama sama w sobie stała się bardzo lukratywnym biznesem. Agencje Marketingowe powstają jak grzyby po deszczu i prześcigają się w ilości różnych usług oraz ich jakości. Wśród ogółu działań reklamowych szczególne miejsce zajmuje marketing w Internecie - jest to związane nie tylko z powstawaniem firm internetowych czy programistycznych, ale również olbrzymimi możliwościami jakie daje globalna sieć elektroniczna, jej dostępność, powszechność i łatwość korzystania. Dlatego coraz więcej osób wiąże swoją przyszłość z marketingiem internetowym, nie bez podstaw oczekując przyjemnej pracy i uczciwych zarobków.

Po drugiej stronie znajdziemy reklamodawców - właścicieli firm, pragnących dotrzeć ze swoją ofertą do jak największej grupy odbiorców i zachęcić ich do zostania klientami. Z ich strony podstawowe pytania brzmią: "Jak skuteczna będzie kampania reklamowa?" oraz "Ile to będzie kosztowało?". Cena zależy oczywiście od przyjętych celów kampanii oraz sposobu jej przeprowadzania. Można oczywiście zlecić całość agencji marketingowej, ale wiąże się to ze sporymi kosztami. Reklamodawca ma jednak pewność, że jego reklama jest w dobrych rękach, a także oszczędza sporo czasu i pracy. Ceny są bardzo zróżnicowane ze względu na branżę, target i cele, a wycena zwykle odbywa się indywidualnie. Tańszym, ale i bardziej ryzykownym sposobem jest łączenie różnych elementów reklamowych samemu.

Na to składają się różne elementy, poczynając od pozycjonowania strony internetowej firmy (tu ceny również są różne w zależności od siły haseł kluczowych). Ważnym narzędziem są Google AdWords, w których kampania niedużej lokalnej firmy jest wykonalna za ok. 100 zł miesięcznie. Koszta pojawią się również w mediach społecznościowych, gdzie samo prowadzenie konta jest darmowe, ale promowanie na zasadzie linku sponsorowanego kosztuje, a bez tego szansa na to, że ktokolwiek dowie się o naszej stronie, są nikłe. Koszta są znów uzależnione od targetu - przykładowo, wyświetlenie posta na Facebooku 1500 użytkownikom z określonego terytorium o sprecyzowanych zainteresowaniach to koszt ok. 30 zł. Zapłacić trzeba także za banner reklamowy na stronach www (cena w zależności od strony, za ok. 100 zł. można uzyskać 1000-2000 wyświetleń reklamy na popularnej stronie).

Jak więc widać, koszta marketingu w Internecie mogą być bardzo zróżnicowane. Przy opracowywaniu strategii reklamowej warto więc określić finansowy cel firmy i w oparciu o niego wyznaczyć budżet na reklamę. No i oczywiście nie należy zapominać o darmowych sposobach reklamowania w sieci - prowadzeniu bloga, konta na YouTube czy udzialeniu się w social media i na forach specjalistycznych.

 

Adam z AdWell.pl

Wariat na punkcie marketingu!