19 maja 2016 Udostępnij

Fora internetowe a marketing

Marketing w internecie kojarzy się przede wszystkim z wszechobecnymi reklamami, atakującymi użytkownika pod postacią pop-upów, grafik, animacji czy otwierających się po kliknięciu nowych kart. Jednak już dawno większość specjalistów od reklamy oraz właścicieli firm zrozumiała, że tak nachalna i męcząca forma prezentacji swoich usług czy towarów nie musi być skuteczna. Marketing internetowy rozrósł się więc w potężną branżę i zadomowił się na stałe w takich miejscach, jak media społecznościowe, blogi czy vlogi, a nawet wydające się przeżytkiem specjalistyczne fora internetowe.

 

Fora internetowe to miejsca wymiany myśli i poglądów w konkretnych dziedzinach, ale także prezentacji siebie i rozmów na różne tematy. Nie trzeba tłumaczyć, że niesie to ze sobą olbrzymie możliwości w sferze reklamy i docierania z produktem do targetu. Oczywiście, popularność forów internetowych nie jest tak duża jak, powiedzmy, dziesięć lat temu - sporo ich funkcjonalności przejęły bowiem obecnie social media - ale istnieje obszar, w którym tendencja spadkowa uległa zachamowaniu i fora działają bardzo prężnie.

Ten obszar to fora specjalistyczne i fachowe, które lepiej nadają się do merytorycznych dyskusji niż media społecznościowe. Dodatkowo, takie fora są powszechnie uważane za źródło specjalistycznej wiedzy oraz cennych doświadczeń, dlatego często są odwiedzane również przez niezarejestrowanych użytkowników poszukujących informacji na dany temat. Z tego względu reklamodawca, rejestrując się na forum i zamieszczając na nim regularnie wartościowe posty, może niewielkim wysiłkiem i zupełnie za darmo reklamować swoją firmę lub produkty.

Należy jednak pamiętać o pewnych ogólnych zasadach, bez których reklama nie będzie skuteczna. Po pierwsze - nie należy za bardzo epatować swoją firmą, usługami czy produktami. Znacznie lepiej jest uprawiać "szeptankę", tj. brać udział w dyskusjach na forum z pozycji zwykłego użytkownika, tylko od czasu do czasu linkować do swojej strony www. Można również umieścić jej link w podpisie pod postami oraz ustawieniach profilu. Nie warto również zamieszczać postów "na siłę", bez wartościowej treści - to może doprowadzić do niechęci ze strony czytelników, a w efekcie pogorszyć wyniki naszej kampanii. Ważna jest jednak, jak już wyżej wspomniano, regularność i rzetelność.

 

Podsumowując - fora internetowe wcale nie są przeżytkiem, a zainteresowanie nimi wciąż jest stosunkowo wysokie. Warto więc wykorzystać je do celów marketingowych, wszakże pod warunkiem, że reklama nie jest pretensjonalna i nachalna. W przeciwnym wypadku można odnieść skutek przeciwny do zamierzonego, a nawet narazić się na blokadę konta.

Adam z AdWell.pl

Wariat na punkcie marketingu!